Úprava leteckých fotografií - přelety

Poslední dobou jsem se setkal s dalšími problémy ohledně úprav fotek, tady je pár rad, jak na přelety. Fotka není moje, ale názorně ukazuje, co je vše potřeba s tím udělat. Použil jsem jako v předchozím případě starší Zoner 15, ale ono je to snadno přenositelné na novější verze nebo na jiné editory.

Zdrojová fotka je focena přes bojler (Newton) s D300 a tady je převedená do jpg bez uprav z zmenšená (převod a zmenšení ve Nikon ViewNX2) (zdrojová je tady)

source image

Takže teď si ji otevřeme v RAWu z v editoru

u1.jpg

Vidíme, že fotografie je potřeba zesvětlit, doostřit a odšumět.

Tak jednotlivé kroky postupně. nejprve je potřeba udělat něco s tím, že je fotka hrozně tmavá a je to vidět i na histogramu. Pochopitelně nejlepší je s tím hýbat v RAWu, kde máme 12 nebo u novějších fotoaparátů až 14bitů a to se právě na tyhle úpravu hodí. Můžeme použít buď posuvník "Expozice" nebo upravit "Tonální křivku"

u2.jpg

Tady jsem použil oboje, a je vidět, že je nutné velké zesvětlení a i jsem to ještě donastavil tonální křivkou

u3.jpg

Dalším krokem bude vyvážení bílé a odstranění šumu, který se tam samozřejmě dostal. Takže nejprve bílá, zvětšíme fotku do 1:1 a nejdeme místo, kde je ne čistá bílá, ale bílá ve stínu, tj šedivá a tu vyvážíme. Pokud bychom to dělali na bílé v přepalu nebo u hranice saturace, nikdy to vyvážení nebude tak přesné, protože u saturace se běžně ztrácí rozlišení v jasu.

u4.jpg

Pokud nejsme spokojeni s tím, jak to vypadá, tak zkusíme s úrovní bílé hnout ručně. Rozhodně je dobré si pamatovat, že obloha nemá být fialová, WB za jasného přímého slunce je teplota 5200K a směrem k vyšším číslům je "teplejší" a k nižším "studenější" podání. v Bílé by neměl být nádech zelené, červené nebo hnědé barvy.

u5.jpg

A teď šum, vidíme, že nebe není žádný zázrak, šum se zesvětlením zvětšil a je dobré si pamatovat, že šum jde odstranit snáze než pohybová neostrost, takže mít krátký čas a tmavší fotku je lepší než mít správně exponováno na delší čas, ale mít letadlo neostré. Šum se nejlépe odstraňuje z RAwu při úvodním zpracování, ale i dále je to možné nástroji, jako je NoiseNinja atd, které mají matematicky nasimulovaný šum jednotlivých fotoaparátů a umí s tím zázraky.

u6.jpg

Další, na co se podíváme je oprava tmavých rohu, opět, ideálně dělat ještě při RAW převodu - odstranění vinětace, pozor, nepřehnat :-)

u7.jpg

Tak a teď tady je výsledek vyvolání z RAWu, fotka není ještě perfektní, ale hodně jsme si s tím pomohli.

u8.jpg

Následují klasické úpravy ořez, úrovně, retuše fleků

u9.jpg

Teď ty úrovně, tohle je zrovna případ, kdy nebudu dávat pro černou limit 0,05, ale jen 0, protože by to hodně ztmavilo pozadí.

u10.jpg

Dále zkusíme ještě trochu eliminovat šum, který je zatím hodně viditelný.

u11.jpg

A nakonec to zmenšíme a doostříme. Pokud dokážeme zpracovat fotku tak, že máme před zmenšením cca 2x vetší rozměr než je výsledek, je to dobré, dostaneme se na správnou ostrost, pokud bychom měli zdrojovou fotku jen okolo 2000 bodu vodorovně nebo méně, doporučuji zmenšovat na 1024, hodně to pomůže.

u12.jpg

A nakonec doostření

u13.jpg

A finální snímek

Finální fotka

Není to nějaký velký zázrak, ale z dané fotky se jedná o rozhodně dobrý výsledek :-)

Další rady ohledně správné expozice naleznete např. tady www.4foto.cz (zde je pěkně zpracována oblast histogramu a expozice - http://www.4foto.cz/jak-pracovat-s-histogramem/)

Hodně rad najdete i na webu Romana Pihana http://www.fotoroman.cz/, rozhodně doporučuji si ho přečíst nebo alespoň projít.

Jakub Vaněk (c) 2013