(c) Jakub Vaněk |
Cesta po USA 2007 po zajímavých místech Kalifornie s IDIFem a následně cesta do Las Vegas na
výstavu NAB2007. Z cesty budu přinášet hlavně obrazovou dokumentaci a věřím, že
nám bude počasí přát. Výprava je za námi, v neděli 23. dubna jsem přisál v Praze. Celkem jsem vyfotil na 6000 snímků, většinu s Nikon D200, asi 400 pak druhým tělem Nikon D70. To zabralo při focení RAW+FineJPG celých 92GB. Převážně jsem používal objektivy Nikkor 18-200VR, Nikkor 12-24/4, méně často pak Nikkor 80-400VR, Tamron 200-500/5-6.3 a Nikkor 10.5/2.8. Kromě polarizačního filtru se uplatnily hojně přechodové filtry Hitech a Cocon včetně několika barevných. |
28.3.2007: První den byl ve znamení cestování. nejprve linkou ČSA z PRG na CDG (Paříž) ve B737-400 (OK-YGU). Po dosednutí na CDG se povedlo vyfotit zajímavou fotku B747 AF v ranní mlze. Po převozu mini shuttlem do vzdáleného terminálu pro americké lety jsme byli odbaveni na 11h20m dlouhý let do SFO s A340-300 (F-GLZJ). Vedle nás se připravoval let AF B777 do Washingtonu D.C. Let byl klidný, bohužel okénko nezbylo, takže fotky z tohoto letu nejsou. Trasa vedla přes GB, dále přes Island (vypadal pěkně), severní části Kanady a pak přes severozápad USA do Kalifornie. na SFO jsme nalítávali ze severu přímo přes Golden Gate qa přistávali na RWY28L. Z letiště jsme dorazili do hotelu v Morgan Hill.
let z PRG na CDG | AF 747 v ranním oparu | Concorde na CDG |
. | ||
Přistávající China Cargo MD11 (B-2170) | AF 777 před odletem do IAD | AF A343 před odletem do SFO (F-GLZJ) |
. |
29.3.2007: Cestou k Yosemitskému parku jsme míjeli přehradu San Luis, okolo které jde HWY 152 a slouží jako jedno z vodních děl, zásobující centrální údolí Kaliformie.
30.3.: Třetí den jsme zavítali do Yosemitského parku a začali jsme hned z ostra ranním focením svítání do údolí. To zahrnovalo vstávání ve 4:00 za svitu zapadajícího měsíce a asi hodinovou cestu do parku, najití místa, vytažení techniky a začátek focení. Pohled do údolí z Tunnel View místa byl úchvatný, El Capitan tomuto pohledu dominoval.. Poté jsme ještě fotili na několika místech v údolí a po občerstvení jsme se vydali na další vodopády, Vernall Fall a Nevada Fall. Na pár kilometrech jsme překonali výškový rozdíl přes 400m a z výšky 1675mnm se nám otevřel pohled na krásný Nevada Fall s úžasným Half Dome. Po náročné cestě jsme ještě na několika místech vyfotili údolí ve světle zapadajícího slunce a malou nárohní plošinu s ohořelými stromy.
31.3.: Čeká nás přejez pohoří Sierra Nevada, přes které vede jen několik málo cest a většina v okolí Yosemitského parku je zavřená včetně průjezdu Parkem přes krásný Taioga Pas ve výšce 3090m (Hwy120). Ten se otevírá až mezi koncem května a června. I další dvě cesty (HWY108 a HWY4) jsou zavřené včetně Soronna Pasu a tak se vydáváme až po HW88 na Mormon-Carson Pas, který je ve výšce pouhých 2460m. Cesta dál vede přes Monitor Pas a po něm již sjíždíme okolo Mono Lake již po západu slunce do Mammoth Lakes. Posledích 7km projíždíme zkratkou po lesní cestě (samozřejmě značené v navigaci)
Pohled na Pyramid Peak | Pohled na okolí Mormon Carson Pass | Západ slunce cestou na Monitor Pass |
. | ||
Osamělý strom | Přehrada Don Pedro | Západ slunce |
. |
1.4.: Pátý den nás po vstávání ve 4:00am a odjezdu z Mamoth Lake (opět po lesní cestě - mimochodem, jednalo se o jediné místo, kam jsme přijeli za tmy a za tmy odjížděli) čekalo svítání na Mono Lake. Kromě svítání tam byly krásné scenérie zrcadlení vápencovch útvarů ve vode. Po vydatné snídani v Lee Vining jsme se vydali kousek na sever do Bodie Ghost Town, což je opuštěné zlatokopecké městečko. Po jeho návštěvě nás čekala 250km dlouhá cesta do Lone Pine pod úpatím nejvyšší hory 48 států USA Mt. Whitney 4417m.
2.4: Jsme vyrazili směr Death Valley za cílem se po chladných ránech konečně trochu prohřát. Počasí nám přálo a v údolí bylo odpoledne před 36st ve stínu. Po focení již rozehřátého rovného úseku silnice jsme zastavili u dun a pak již směřovali k BadWather místu, které leží 86m pod mořskou hladinou. K večeru jsme stihli ještě opuštěné milíře na dřevěné uhlí a poslední paprsky slunce nad sšíty, obklopující DV.
3.4.: Návštěva Red Rock a Mojave s druhou největší farmou větrných elektráren na území USA. Je jich zde nainstalováno před 5000!
7.4.: Po noclehu v Morro Bay se máme vydat na sever po Highway 1. Ještě před odjezdem se vydáváme za slunečného dopoledne k Morro Rock, hlavní dominantě zálivu, která je neustále v obležení mořských ptáků. Díky počasí vyrážíme až po obědě a k večeru dodážíme za deště do Monterey.
Morro Bay - Morro Rock | Morro Bay - Morro Rock - počasí se mění | Pelikán |
. | ||
Pelikáni | Pelikáni | Racek |
. | ||
Dravec | Mosty na pobřeží | Most zahalený v mlze |
. |
9.4.: Počasí nám přálo i v San Franciscu a tak jsme si mohli vychutnat Golden Gate v odpoledním slunci i západ slunce za mostem.
11.4.: S koncem celé cesty po Kalifornii se s námi i rozločilo pěkné počasí a ráno v den odletu hustě pršelo. V poledne se počasí vybralo a tak na odpolední odlet AF bylo opět slunečno. Tím končí dva týdny putování a já se zítra přesouvám do Las Vegas na výstavu NAB2007. V pozdním odpoledni jsem bylještě fotit přistání na drahách 28L/R u hotelu Marriott.
Odlet expedice linkou AF v B747-400 (F-GITJ) | Cargolux B747-400(LX-ICV) | FedEx DC10 (N384FE) |
. | ||
China Airlines B747-400 (B18205) | SIA B747-400 (9V-SPF) | Lufthansa A346 (D-AIHM) |
. |
13.4.: Po přesunu do Las Vegas jsem se v pátek zajel podívat k Nellis AFB a měl jsem stěstí na právě vracející se skupinu stíhačích letadel ze cvičných letů. Kromě F15 a F16 nalétavajících na přistání v ostré zatáčce, přistával i C130 Herkules a B757 s US Air Force.
15.4.: V nedělní podveřer provoz na LAS celkem sílil a přistávalo sedíky větru paralelně na obou drahách 1L a 1R. Starty probíhaly na 7L.
Panoramatický pohled na večerní Las Vegas |
. |
20.4.: V patek jsme zavítali k Las vegas Motor Speedway, kde probíhal zrovna závod dragstru na 1/4 míle. Ty nejsilnější dokázali projet úsek s pevným startem za 5:30s a na cílové pásce mít rychlost přes 400km/s!
(c) 2007 - Jakub Vaněk.